Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc marzec

I. Nasze zwierzęta

  • Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej o zwierzętach i ich cechach świadczących o dostosowaniu do środowiska, w którym żyją
  • Wzbudzanie uczuć empatycznych w stosunku do zwierząt i uświadomienie konieczności respektowania ich praw
  • Zapoznanie z potrzebami zwierząt i sposobami opieki nad nimi
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za warunki życia posiadanych zwierząt
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania zwierząt ze względu na różne kryteria
  • Uświadomienie dzieciom korzyści płynących z hodowli zwierząt gospodarskich

II. Ważna sprawa – odpowiedzialność

  • Wprowadzenie w świat uniwersalnych wartości moralnych oraz uświadomienie znaczenia odpowiedzialności w życiu każdego z nas
  • Rozumienie konieczności rzetelnego wypełniania obowiązków i przyjętych zobowiązań zarówno w rodzinie, jak i poza nią
  • Wdrażanie do poszanowania świata przyrody i opiekuńczego stosunku do zwierząt
  • Budowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej opartych na wzajemnym zaufaniu i odpowiedzialności
  • Wyrabianie szacunku do dziedzictwa kulturowego i dbałości o najbliższe otoczenie
  • Kształcenie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości

III. Oznaki wiosny

  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny
  • Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata
  • Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla kwietnia oraz zachęcenie do prowadzenia kalendarza pogody
  • Wzbogacenie wiedzy na temat ptaków oraz uświadomienie potrzeby chronienia niektórych gatunków oraz zakładania budek lęgowych
  • Zakładanie hodowli w kąciku przyrody oraz nabieranie nawyku systematycznego dbania i obserwowania ich
  • Doskonalenie umiejętności odczytywania informacji przedstawionych za pomocą symbolicznego zapisu

IV. Ekologiczny świat

  • Kształtowanie postaw, zachowań i nawyków proekologicznych
  • Budzenie poczucia współodpowiedzialności i troski za stan środowiska naturalnego
  • Uświadomienie konieczności segregowania odpadów do odpowiednich pojemników i zmniejszania ich objętości
  • Poznanie zasad działania recyklingu prowadzącego do ponownego przetworzenia odpadów
  • Rozumienie potrzeby planowania zakupów oraz wybierania produktów, opakowań i toreb ekologicznych
  • Dostrzeganie problemów ekologicznych naszej planety oraz wskazywanie przyczyn ich powstawania
  • Budowanie wizji pozytywnego, ekologicznego świata przyjaznego dla ludzi, zwierząt i roślin

V. Woda dla zdrowia

  • Poznaje zasady zdrowego żywienia.
  • Porównuje objętość naczyń, odmierza wspólną miarą.
  • Poznaje obraz graficzny małej i wielkiej liter „j”, doskonali analizę i syntezę głoskową.
  • Przestrzega zasad higieny podczas przyrządzania i spożywania posiłków.
  • Rozumie konieczność dbania o higienę ciała.
  • Prawidłowo stosuje określenia dotyczące czasu: rano, popołudniu, wieczorem, przed, po.
  • Odczuwa odpowiedzialność za własne zdrowie, zna zasady zdrowego trybu życia.