Drodzy Rodzice

W obecnej sytuacji nie możemy przeprowadzić spotkań adaptacyjnych z rodzicami i dziećmi nowo przyjętymi do przedszkola na rok szkolny 2020 – 2021, zamieszczamy kilka ważnych informacji.

Zapraszamy na zebranie z rodzicami, które odbędzie się dnia 03. 09.2020r. o godzinie 17.00  – ogólne na terenie ogrodu oraz spotkania w grupach ( konieczne zabezpieczenie w postaci maseczek na usta i nos), prosimy o przybycie bez dzieci.

Procedura wrzesień 2020 – link do zapoznania się z procedurą

Praca przedszkola organizacja pracy:

Samorządowe Przedszkole Nr 135 im. Księcia Kraka w Krakowie czynne jest od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.00 – 17.00.

Dzieci przyprowadzane są do godziny 8.30, po jej upływie Przedszkole zostanie zamknięta w celu wykonania niezbędnych czynności dezynfekcyjnych i ponownie otworzone od godz.12.30 do 13.00 oraz od 14.45 do 17.00
w celu odbioru dzieci z Przedszkola – poza wyznaczonymi powyżej godzinami Przedszkole będzie zamknięte.

Dziecko nie może przynosić ze sobą niepotrzebnych przedmiotów lub zabawek.

Ze względu na realne zagrożenie zakażenia covid – 19 żaden Rodzic nie będzie miał możliwości wejścia na teren przedszkola. Rozumiemy, że zakaz ten szczególnie trudny będzie dla Rodziców dzieci nowoprzyjętych, prosimy o wyrozumiałość, bowiem jest on podyktowany odpowiedzialnością za zdrowie i życie oddanych pod naszą opiekę wszystkich dzieci, Rodziców oraz Pracowników Samorządowego Przedszkola Nr 135 im. Księcia Kraka w Krakowie. Realizuje on również zalecenia MEN oraz GIS dotyczące postępowania w okresie pandemii.

Wyprawka dla maluszka:

Bardzo prosimy o podpisanie wszystkich koniecznych dziecku rzeczy – najlepiej markerem.

  1. Pantofelki ( najlepiej na rzepy lub z gumką) – podpisane na wkładce wewnętrznnej.
  2. Ubrania w woreczku do przebrania w razie konieczności ( podkoszulka, spodenki, majteczki, skarpetki) – woreczek z rzeczami podpisany.
  3. Pościel – poduszka ( jasiek, ubrany w obleczkę), poszwa na kołdrę w standardowym rozmiarze np. 140 x 200 lub 160 x 200 – poduszeczka i kołdra podpisane.
  4. Dzieci prosimy ubierać w luźne spodnie lub spódnice najlepiej na gumce, podkoszulek, bluza dresowa lub lekki sweterek, czyli ubiór na cebulkę ( w przedszkolu jest ciepło i w razie potrzeby można dziecko rozebrać) – ważniejsza wygoda od elegancji.

Pierwsze dni w przedszkolu: " Moje dziecko idzie do przedszkola" E. Jasińska – Kania

            Dzieci przychodzące do przedszkola znacznie różnią się między sobą poziomem zdolności przystosowawczych. Część z nich adaptuje się do przedszkola łatwo, ale są też dzieci mające duże problemy z adaptacją. Niejednokrotnie już w pierwszych dniach września rodzice z przerażeniem patrzą jak dziecko rozpaczliwie broni się przed pozostaniem w przedszkolu – w obcym miejscu, bez bliskich sobie osób. W tym momencie zaczyna się dramat dzieci i rodziców. Aby temu zapobiec należy już wcześniej rozpocząć przygotowania dziecka do roli przedszkolaka.

  • Kiedy zapada decyzja o wysłaniu dziecka do przedszkola warto już wcześniej pracować nad niektórymi umiejętnościami, takimi jak: radzenie sobie z czynnościami samoobsługowymi (jedzenie, mycie, ubieranie się…),  zgłaszanie swoich potrzeb, zabawa z rówieśnikami.
  • Nim dziecko powędruje do przedszkola, roztaczamy przed nim niejednokrotnie wspaniale wizje. Tymczasem może się okazać, że rzeczywistość jest mniej kolorowa. Należy uświadomić dziecku, że każde nowe miejsce niesie ze sobą niespodzianki. Są wśród nich te miłe i te mniej sympatyczne.
  • Chodzenie do przedszkola powinno być traktowane jako naturalna rzecz (podobnie jak mama chodzi do pracy). Rodzice powinni być konsekwentni, gdyż przerywanie rytmu chodzenia przedłuża tylko okres adaptacji. Dziecko powoli zrozumie, że przedszkole jest jego obowiązkiem, a na pewno niedługo stanie się przyjemnością.
  • Nie rozprawiajcie w pierwszych dniach o wątpliwościach, dotyczących nowego przedszkola.
  • Już od pierwszych dni zauważajcie najmniejsze sukcesy dziecka, a ewentualne porażki bagatelizujcie.
  • Rozmawiajcie na temat minionego dnia, ale nie wypytujcie zbyt natarczywie, co się wydarzyło. Pozwólcie dziecku mówić o tym, co dla niego jest ważne  i o czym chce wam powiedzieć.
  • W pierwszych dniach dziecka w przedszkolu można regulować czas jego pobytu po uprzednim umówieniu się z nauczycielką.
  • Wytłumaczcie dziecku, że to naturalne, że jest wam smutno, kiedy jesteście osobno. Bardzo się kochacie, przez długi czas byliście razem i tęsknicie za sobą. Zapewnijcie dziecko, że wkrótce przyzwyczaicie się do nowej sytuacji i będzie wam łatwiej.
  • Upewnijcie dziecko, że zawsze o określonej porze będziecie je odbierać z przedszkola.
  • Postarajcie się tak zorganizować poranek, by starczyło czasu na przytulanie, wyszeptanie do ucha „kocham cię”, czułe pożegnanie najpierw w domu, a potem w przedszkolu.
  • Pożegnanie dziecka powinno się odbywać bez pośpiechu, ale również bez zbytniego przedłużania czasu rozstania.
  • Jeżeli dziecko płacze przy rozstaniu nie zawstydzajcie go dając za przykład dzieci, które nie płaczą.
  • Rodzice nie powinni podejmować za dziecko decyzji dotyczących jedzenia, jeśli nie ma alergii na pokarmy, należy je zachęcić do ich zjadania.
  • Leżakowanie to doskonały czas na relaks, odpoczynek, wyciszenie po bardzo aktywnym okresie przedobiednim. Z czasem najbardziej niechętne dzieci chcą odpoczywać na leżaku.
  • Wyposażcie dziecko w wygodne ubranie. Spodnie na gumce, buty na rzepy i sweterek wkładany przez głowę nie będą stanowiły dodatkowego utrudnienia podczas rozbierania i ubierania.
  • Warto nawiązać kontakt z wychowawcą grupy. Nauczyciel chętnie poinformuje rodzica o tym jak dziecko zjadało posiłki, czy dobrze się bawiło, czy wystąpiły problemy wychowawcze, jak radzi sobie podczas zabaw i zajęć oraz podpowie nad czym należałoby popracować w domu.
  • Wiadomości i umiejętności zdobyte w przedszkolu powinny być utrwalane w domu. Trzeba pracować z dzieckiem szczególnie w tych dziedzinach, które sprawiają mu największe trudności.
  • Pamiętajmy, że opinie i uwagi nauczycielek, szczególnie trudne do zaakceptowania przez rodziców wynikają z troski o dziecko. Przedszkole jest partnerem rodziców we właściwym kształtowaniu osobowości ich pociech.
  • Pobyt w przedszkolu jest tylko jednym z etapów w życiu dziecka. Dołóżmy starań, aby on był wspominany jako jeden z najradośniejszych okresów jego życia.