Witam wszystkich serdecznie 🙂 Zapraszam na zajęcia 🙂

 

04.05.2020r. – poniedziałek

Dzisiaj zapraszam na dalszy ciąg ćwiczeń warg.

Co kotek miał? M. Kownacka

Mały Jasio kotka przy kominku spotkał.

Ukłonił się kapeluszem.

Porozmawiać z kotkiem muszę:

  • Miał kotek siostrę?

  • Miau!

  • Miał kotek pazurki ostre?

  • Miau!

  • Miał kotek mamę i tatę?

  • Miau!

  • Miał kotek na grzbiecie łatę?

  • Miau!

I tak sobie przez godzinkę

rozmawiali przed kominkiem.


Dziadzio Mrok E. Zarembina

Pada, pada deszcz.

Chlupu, chlupu, chlup.

Idzie dziadzio Mrok.

Tupu, tupu, tup.

Idzie dziadzio Mrok.

Człapu, człapu, człap.

Wyskoczyła noc,

Za połę go łap.

Zmyka dziadzio Mrok.

Tupu, tupu, tup.

A noc za nim brnie.

Chlupu, chlupu, chlup.

Odgłosy

Jedzie pociąg – fu, fu, fu

Trąbi trąbka – tru, tu, tu

A bębenek – bum, bum, bum

Na to żabki – kum, kum, kum

Konik człapie – człap, człap, człap

Woda z kranu – kap, kap, kap

Mucha bzyczy – bzy, bzy, bzy

A wąż syczy – ssssss

Baran beczy – be, be, be

A owieczki – me, me, me

 

Kukułka W. Chotomska

Kukułka, jak to kukułki,

Chciała z kimś kukać do spółki.

Kot siedział na płocie.

  • Kukaj ze mną kocie!

Kot zamiauczał: miau – miau – miau!

Pies się w budzie zdrzemnął.

  • Kukaj piesku ze mną!

Pies zaszczekał: hau – hau – hau!

Martwi się kukułka:

  • Nikt nie chce zakukać…

Może i dla dzieci

To za trudna sztuka?

Zachęcam, aby dzieci powtarzały wszystkie odgłosy z Państwem np. miau, miau. człap, człap….

Agnieszka K. – logopeda:)

30.04.2020r. – czwartek

Dzisiaj zapraszam wszystkich chętnych na ćwiczenia ust, usteczek, warg.

Można to robić w bardzo ciekawy sposób, a mianowicie czytając wiersze.

 

Zwierzęce gadanie” J. Beszczyński

 

Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.

Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.

Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau

Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.

Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku-ku-ryku.

Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.

Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.

Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.

Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.

Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?

Nic! Przecież ryby nie mają głosu!


 

Co słychać na wsi?” W. Chotomska

 

Co słychać? Zależy – gdzie.

Na łące słychać: Kle, kle!

Na stawie: Kum, kum!

Na polu: Ku – ku, ku – ku!

Przed kurnikiem: Kukuryku!

Ko – ko – ko – ko – ko! – w kurniku.

Koło budy słychać: Hau, hau!

A na progu: Miau…

A co słychać w domu,

Nie powiem nikomu!


 

Dzieci – powtarzajcie wszystkie odgłosy zwierząt za rodzicami 🙂

Do dzieła 🙂

Agnieszka K. – logopeda 🙂

Miłej majówki 😉

 

 

 

27.04.2020r. – poniedziałek


Ćwiczenie podniebienia miękkiego c.d.
Śpioszek – chrapanie na wdechu i wydechu.
Kukułka i kurka – wymawianie sylab:
ku – ko, ku -ko,
uku – oko, uku – oko,
kuku – koko, kuku – koko.

Agnieszka K. – logopeda

 

24.04.2020r. – czwartek

Witam wszystkich 🙂

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

Szczeniaczki- język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.

Zmęczony piesek- kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.

Baloniku nasz malutki- nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.

Biedroneczki są w kropeczki- przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki…

Agnieszka K. – logopeda

20.04.2020r. – poniedziałek

Dzień dobry 🙂

Ćwiczenia żuchwy:

Drzwiczki – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.

Szorowanie – wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie. 

Śniadanko – naśladowanie żucia.

Guma do żucia – żucie gumy.

Agnieszka K. – logopeda

16.04.2020r. – czwartek

Witam po krótkiej przerwie 🙂

Zabieramy się z powrotem do pracy. Także ćwiczymy język 🙂

  • Chomikujemy – chomiczek wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.

  • Artysta malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

  • Majsterkowicz – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

  • Żyrafy wychodzą z szafy – żyrafa ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.

  • Słoń Trąbalski – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

Agnieszka K. – logopeda

 

09.04.2020r. – czwartek

Witam słonecznie 🙂

Dzisiaj spróbujemy poćwiczyć języki 🙂 czyli język "do góry"

  • "Czarodziejskie miejsce" – Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je "czarodziejskim miejscem" itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.

  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.

  • Smaczne ćwiczenie – Zlizywanie miodu, nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

  • Konik jedzie na przejażdżkę – naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.

  • Winda -otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu.

  • Karuzela -dzieci bardzo lubisz kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.


 

Miłego ćwiczenia:)

A także dużo uśmiechu i wszystkiego dobrego z okazji Świąt Wielkanocnych 🙂

Agnieszka K. – logopeda

 

06.04.2020r. – poniedziałek

Dzień dobry:)

Dzisiaj poćwiczymy nasze wargi, aby były sprawniejsze i pomagały nam mówić 🙂

  • Baloniki – nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które "pękają" przekłute palcami ).

  • Buziaczki- usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.

  • Tadek- Niejadek- usta wciągamy w głąb jamy ustnej.

  • Koniki – parskanie wargami.

  • Tresowanie pieska- chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.

  • Zawody- napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Uwaga – dajmy dziecku szansę wygrania zawodów.

  • Złota rybka- powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte"

  • Chrumkające świnki- wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.

  • Wąsiki – wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.

  • Odwiedź krasnoludka– buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.

  • Jedziemy z pomocą- wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u

  • Lekki wietrzyk– utrzymywanie przy pomocy warg słomki, wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń (odczuwanie ciepłego powietrza).

  • Jedziemy na wycieczkę– naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera.itp.

Miłego ćwiczenia 🙂

Agnieszka K. – logopeda

02.04.2020r. – czwartek

Witam wszystkich serdecznie 🙂

Aby jak najlepiej mówić, musimy ćwiczyć całą buzię 🙂

Na początek wykorzystamy to, co robimy każdego dnia.

Do pracy 🙂

  • Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.

  • Po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poprośmy, aby zlizało je dokładnie jak miś czy kotek.

  • Kiedy dziecko ziewa poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta.

  • Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.

  • Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.

  • Podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).

  • Dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

POWODZENIA 😉

Agnieszka K. – logopeda

30.03.2020r. – poniedziałek

Witajcie moje dzielne zuchy! 🙂
Dzisiaj zapraszam Was, po raz ostatni do zabaw z oddychaniem.
1. Baloniki.
Nadmuchaj baloniki i zrób przyjęcie urodzinowe dla misia lub ulubionej lalki. Dmuchanie balonów to wspaniałe ćwiczenie dla policzków i całej buzi. Nadmuchane balony można później ozdobić w minki z emocjami. Będą wtedy służyły do kolejnej zabawy: brzuchomówca.
2. Huśtamy misia.
Połóż się na plecach, rozluźnij się, zrelaksuj przyjemną muzyczką. Posadź mała lalę lub misia na swoim brzuchu i zrób mu huśtawkę biorąc duży wdech i wydech. Dziecko powinno oddychać spokojnie, dzięki temu misiu nie spadnie z „huśtawki”.
Jest to wspaniała zabawa kończąca, pozwala na zrelaksowanie się po ćwiczeniach czy nauce, uspokaja i wycisza.
P. S. Pamiętajcie – nie przećwiczcie się, bo to grozi zawrotami głowy.
Ćwiczenia oddechowe dla dzieci to świetna zabawa, która wspaniale wpływa na rozwój aparatu mowy oraz przygotowanie do regulacji emocji. Wiele zabaw oddechowych jest bardzo prostych i nie wymagają żadnych specjalnych przedmiotów czy pomocy terapeutycznych.

Agnieszka K. – logopeda

26.03.2020r. – czwartek

Dzień dobry 🙂

W dniu dzisiejszym proponuję dzieciom kolejne wspaniałe zabawy na oddychanie, w które może zaangażować się cała rodzina!!
1.Wyścigi piłeczek wodnych.
Do dużego pojemnika nalej letniej wody. Możesz ją dodatkowo zabarwić na ciekawy kolor, który przyciągnie uwagę dziecka. Będziesz do tego potrzebować farb wodnych bezpiecznych dla dzieci.
Wraz z maluchem pokoloruj piłeczki pingpongowe i urządzaj wodne zawody. Kto szybciej przepchnie piłeczkę na druga stronę. Warunkiem jest popychanie wydmuchiwanym powietrzem. Zamiast piłeczek możesz zrobić papierowe statki.
2.Zbieramy zapachy.
Chodzimy po całym domu i próbujemy znaleźć jak najwięcej zapachów. Wdychamy nosem, żeby sprawdzić, co to za zapach, a następnie wydychamy ustami do rączek i chowamy do torebki. Dzieci uwielbiają zabawy twórcze, w których można przekształcać rzeczywistość. Po uzbieraniu różnych zapachów, próbujemy, wraz z dzieckiem przypomnieć sobie, co włożyliśmy do naszych torebek.
3.Ciemno – jasno.
Najlepszym czasem na tę zabawę jest pora wieczorna, kiedy już jest ciemno. Zapalamy wtedy kilka świeczek, gasimy światło i bawimy się w zabawę ciemno – jasno. Dzieci bardzo lubią zdmuchiwać płomień. Robią to już całkiem dobrze podczas swoich drugich urodzin. Jednak nie wszystkim dzieciom przychodzi to łatwo. Zabawa ze świeczką to świetne ćwiczenia oddechowe dla dzieci motywującym je do dalszej do pracy logopedycznej.
4. Latające motylki, pszczółki, żuczki…
Wykonaj wraz z dzieckiem papierowe motylki, który każdy z was ozdobi według uznania. Potem próbujcie pomóc motylkom poderwać się do lotu. Dmuchaj z całej siły i sprawdź, który motylek poleci najwyżej. Zamiast motylków mogą to być pszczółki, żuczki. To zależy od Twojego dziecka.
Pamiętajcie proszę: wdech nosem – wydech ustami 🙂
Tylko nie ćwiczcie za długo, żeby Wam się nie kręciło w głowach.
c.d.n.


Miłego oddychania!!
Agnieszka K. – logopeda