Tydzień 27.04.2020 – 01.05.2020

I. Ćwiczenia rozwijające motorykę małą.

1. Nawlekanie koralików na druciki – to prostsze niż nawlekanie na sznurek.

Drucik nie ucieka. Starsze dzieci mogą tworzyć z nich ciekawe kształty!

2. Gry zręcznościowe to kolejny rodzaj aktywności, który korzystnie wpływa na rozwój motoryki małej, tutaj w dodatku w połączeniu z logicznym myśleniem oraz umiejętnością planowania, stanowi połączenie wręcz idealne.

3. Zadaniem dziecka jest przy pomocy klamerek do bielizny wyciągnąć kolorowe elementy z talerzyka lub miseczki. W tym przypadku mogą być fasolki, cukierki , chrupki, popcorn itp. (Należy pamiętać o tym, aby klamerki były czyste.)

II.  Usprawnianie percepcji słuchowej

1. Zachęcamy do śpiewania i powtarzania usłyszanych odgłosów zwierząt.

Różnicowanie dźwięków:

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

2. Rozpoznawanie natężenia głosu: szeptu, głośnego mówienia, naturalnego mówienia (natężenie umiarkowane).
Prezentujemy:
szept np. „Lubię spokój w naszym domu.”
głośne mówienie np. „Chodźmy na spacer!”
naturalne (umiarkowane natężenie głosu) np. „Widzę otwarte okno”.
Dziecko słucha i określa, czy słyszało np. szept, (…).

  1. Ćwiczenia iloczasu ( różnicowania czasu trwania dźwięków mowy)

Kładziemy przed dzieckiem 2 paski kolorowego papieru: jeden długi, drugi krótki. Wymawiamy długo głoskę aaaaaaaaaaa i pokazujemy odpowiedni pasek. Następnie wymawiamy a – tym razem krótko, i wskazujemy pasek papieru – krótki pasek papieru. Teraz przystępujemy do zasadniczej części. My wymawiamy dźwięki, a zadaniem dziecka jest zróżnicowanie ich iloczasu poprzez wskazanie paska odpowiedniej długości. Ćwiczenie to powtarzamy stosując inne samogłoski, a następnie spółgłoski szczelinowe. Możemy też zamienić się rolami, a wówczas wymawianie przez dziecko określonych głosek będzie też okazją do utrwalenia poprawnej wymowy danej głoski i ćwiczeniem fonacyjnym.

III.  Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu

  1. Opisz mój strój

Usiądź z mamą, tatą, babcią lub ciocią – plecami do siebie. Teraz kolejno, raz jedna osoba, raz druga, opiszcie jak najdokładniej, jak jest ubrana osoba za waszymi plecami. Teraz odwróćcie się i sprawdźcie, jak wam poszło.

  1. Plama – Dziecko rysuje dowolne kształty  oburącz na dużej kartce papieru, w tle muzyka. Następnie rodzic recytuje wiersz. Dziecko obrysowują wybrany kształt na kartce. Kolejno dorysowuje do tego kształtu uszy, oczy i ogon. (koncentracja)

Plama”

Co za plama, co za plama !

To jest plama niesłychana !

Jak jej dorysujemy uszy, zaraz sama się poruszy.

Jak jej dorysujemy oczy, zaraz z kartki mi wyskoczy.

Jak jej dorysuję ogon pójdzie za mną lub za tobą.

O! Już idzie! Parska, chrząka i na plamę nie wygląda…

Uciec ? Nie ! Tym się nie splamię !

Ale się poskarżę mamię !

Na to mówi moja mama: Bać się plamy ?

Co za Plama !

IV. Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała:

narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka.

  1. Skoki piłki – naśladowanie rytmicznych podskoków w miejscu; do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo.

  2. Prawda czy fałsz? – rozróżnianie zdań prawdziwych i fałszywych na temat części ciała.

człowiek ma dwoje oczu
– człowiek ma dwie lewe ręce
– dłoń człowieka ma 6 palców
– człowiek ma dwie prawe nogi
– człowiek ma kolana
– człowiek ma 1 łokieć
– człowiek nie ma ramion
– człowiek nie ma stóp
– człowiek ma z przodu brzuch, z tyłu plecy

Dziecko – samodzielnie wskazuje części ciała, o których jest mowa w określonym zdaniu. Podaje prawidłowe odpowiedzi.

3. Dziwny taniec – poruszanie określoną częścią ciała przy muzyce.

Rodzic zaprasza dzieci do „dziwnego tańca” – tańca na siedząco. Wyjaśnia im, iż całe ciało musi być nieruchome. Tańczy jedynie ta część ciała, którą wywoła rodzic np. oczy, jeden palec, dwa palce, prawa dłoń itp. Przed rozpoczęciem zabawy rodzic pyta dziecko w jaki sposób mogą np. tańczyć oczy (dziecko podaje swoje propozycje typu: można zamykać, otwierać oczy patrzeć w prawo, w lewo…). Podczas zabawy każde dziecko „tańczy” według własnego pomysłu.

Pedagog Katarzyna A./ Beata K.

Tydzień 20.04.2020 – 24.04.2020

I. Ćwiczenia rozwijające motorykę małą.

1. Segregowanie

To ćwiczenie doskonale rozwija także umiejętności matematyczne, bo pozwala wyodrębniać poszczególne zbiory, ale też dostrzegać ich części wspólne, klasyfikować i dokonywać analizy wzrokowej. Do takiej zabawy przydają się kolorowe pompony, drewniane ozdoby, piórka, ale też fasolki, guziki, czy inne drobiazgi znajdujące się w domu.

Przygotowując taki zestaw do pracy dla dziecka, warto w nim umieścić odpowiednie narzędzie do przenoszenia rzeczy: szczypce (metalowe do cukru, drewniane do ogórków), zaparzacz do herbaty czy klamerkę do bielizny – wymagają one użycia dokładnie tych mięśni, które potem umożliwiają trzymanie ołówka. Dziecko z użyciem narzędzi przenosi przedmioty z miseczki do miseczki (zawsze od strony lewej do prawej – taki jest kierunek pisania) lub rozkłada do przegródek (tu przydaje się paleta do farb lub pudełko na śrubki ze sklepu budowlanego).

2. Kalkowanie

Wystarczy do rysunku o wyraźnych konturach(np. kwiatek, dom, autko przyłożyć kalkę, papier śniadaniowy lub pergamin do pieczenia, aby przekopiować to, co znajduje się pod spodem. Pracuje wówczas nie tylko motoryka mała, ćwiczenia te wspomagają też umiejętność skupienia się na zadaniu i powracania wzrokiem do miejsca, gdzie trzeba kontynuować rysowanie linii.

3. Zabawy z kolorowym ryżem

To idealny to sposób na pobudzanie zmysłu dotyku. 

Jak wykorzystać kolorowy ryż?

"Wyklejanka" – narysuj dowolną figurę geometryczną, niech dziecko wyklei całość lub w wersji trudniejszej zarys.

"Grzechotki" – przygotuj plastikową butelkę, wypełnijcie ją kolorowym ryżem i zakręć, a prosty instrument niekonwencjonalny sprawi wiele frajdy. Dla uatrakcyjnienia zabawy wykorzystajcie lejek, łyżkę lub inne pojemniki.

 

"Przesypywanki" – miska ryżu i różne naczynia to najłatwiejsze rozwiązanie, ale ile przy tym dobrej zabawy i przy okazji stymulowanie zmysłu dotyku. 

"Gdzie jest?" – ukryj pod ryżem przedmioty np. szyszki, patyki, kamyki.

Przepis na kolorowy ryż

 Ryż farbowany barwnikami do jajek

  • ciepła woda

  • ryż

  • barwniki do jajek

Barwnik zalać ciepłą wodą (można dodać ciepłą wodę, ale nie trzeba). Do zabarwionej wody wrzucić ryż i odczekać 5 minut. Następnie całość przelać przez sitko o drobnych oczkach i rozłożyć do wyschnięcia. 

Jak wykorzystać kolorowy ryż?

II. Usprawnianie percepcji słuchowej

  1. Różnicowanie dźwięków:

Dziecko zamyka oczy lub odwraca się, a druga osoba uderza w jakiś przedmiot (np. garnek, pokrywka, patelnia) lub wystukuje krótki rytm – należy zgadnąć, co jest źródłem dźwięku;

  1. Odtwarzanie rytmu.

Klaszczemy lub stukamy; dziecko różnicuje siłę uderzeń, a następnie je zapisuje (mocne uderzenie można np. zapisać jako „a” , a słabsze jako „o” lub w innej formie +, —

 

np.: głośny, cichy, cichy – głośny, cichy, cichy, (…),
cichy, głośny, głośny – cichy, głośny, głośny, (…),
cichy, cichy, głośny, głośny – cichy, cichy, głośny, głośny,

3. Zabawa w odnajdywanie ukrytego grającego przedmiotu;

III.  Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu

  1. Zgadnij, co rysuję?

Rysujemy na plecach dziecka figury geometryczne, litery, kształty.

Dziecko ma za zadanie odgadnąć co zostało narysowane..

 

2. Zabawy wprowadzające sekwencje, np.

–    głuchy telefon (dziecko ma dokładnie powtórzyć zdanie, które usłyszało)

–    powtórz numer telefonu (zaczynamy od 3,4 cyfr – dziecko ma je powtórzyć)

–    jedziemy na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „ jedziemy na wycieczkę i zabieramy…”.

Wymyślamy  i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę

powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.

IV. Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała:

narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka.

  1. Wskazywanie lewej i prawej strony ciała: – zabawy ruchowe związane z pokazywaniem lewej ręki, prawej ręki, lewej nogi, prawej nogi – dotykanie naprzemienne: lewy łokieć, prawe kolano, prawy łokieć lewe kolano, prawa dłoń, lewa stopa, lewa dłoń prawa stopa, chwytanie prawą ręką lewego ucha i odwrotnie.

  2. Zabawa – chodzenie wg instrukcji słownej : idź 4 kroki do przodu, 2 w prawo, itp.

  3. Skoki piłki – naśladowanie rytmicznych podskoków w miejscu; do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo.

 

Pedagog Katarzyna A./ Beata K.

Tydzień 14.04.2020 – 17.04.2020

Cele ogólne:

  • Usprawnianie koordynacji oko – ręka oraz siły palców (chwytu szczypcowego w celu prawidłowego utrzymywania narzędzia pisarskiego).

  • Stymulowanie sprawności analizatorów wzrokowego i słuchowego oraz grafomotoryki.

  1. Czary mary – czyli jak powstają kolory”. Mieszanie kolorów w celu uzyskania nowych.

  2. Rysowanie oburącz po śladzie liścia na białej kartce z jednoczesnym powtarzaniem rymowanki.

  3. Filcowy liść – przekładanie sznurka przez dziurki dookoła liścia.

  4. Pada, pada deszcz…” – nabieranie zabarwionej wody przez pipetkę i skraplanie jej na kuleczki z waty.

  • Usprawnianie percepcji słuchowej

Z której strony dochodzi dźwięk? – zabawa z instrumentami.

Rodzic zapoznaje dziecko z nazwami instrumentów i ich dźwiękami. Następnie rodzic staje za dzieckiem i gra na wybranym instrumencie – zadaniem dziecka jest odgadnięcie na jakim instrumencie gra rodzic. Dla utrudnienia rodzic może stanąć z prawej bądź z lewej strony dziecka i wtedy dodatkowo wskazuje z której strony dochodzi dźwięk. Następuje zamiana ról i zadaniem rodzica będzie odgadnąć z której strony dochodzi dźwięk instrumentu granego przez dziecko.

Szukanie tykającego jajka – dziecko ma za zadanie znaleźć nastawiony tykający minutnik do jajek – czas mija w momencie kiedy minutnik zaczyna dzwonić. Relaksacja – wsłuchiwanie się w ciszę. Dziecko przyjmuje wygodną dla siebie pozycję, zamyka oczy i wsłuchuje się w otaczające go dźwięki

  • Stymulowanie funkcji poznawczych.
Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu z jednoczesnym ćwiczeniem ruchów dłoni:
  1. leniwa ósemka

  2. rysowanie oburącz kółek na dużym formacie.

  3. zabawa paluszkowa rozwijająca sprawność palców.

  4. Cztery samochody”

Cztery samochody na półeczkach stały.

Każdy, choć podobny, inne koła miały.

Pierwszy duże i brązowe, jak misiowe łapki.

Drugi małe i zielone, jak łapki u żabki.

Trzeci całe żółte, jak cieplutkie słońce.

Czwarty niebieściutkie, jak chabry na łące.

Cztery samochody na półeczkach stały.

A po chwili do zabawy razem odjechały.

  • Utrwalanie orientacji w stronności ciała:
  1. narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka
  2. wskazywanie prawej i lewej ręki oraz innych części ciała po lewej i prawej stronie wg poleceń rodzica.

Pedagog Katarzyna A/Beata K.

Tydzień 06.04.2020 – 10.04.2020

I. Ćwiczenia rozwijające motorykę małą.

1. Pisanka z kartonu

Na tekturce rysujemy kształt jajka, następnie dziecko samodzielnie ozdabia prace w formie

wycinanki, wydzieranki, naklejanki…
To fantastyczna okazja do tego, aby dziecko stworzyło niepowtarzalną pracę, ćwicząc przy tym motorykę małą – wystarczy tylko dostarczyć mu odpowiednie materiały: nożyczki, papier kolorowy, bibułę i klej lub plastelinę.

2. Kolorowe jajka

Zabawy masami lubią wszystkie dzieci – począwszy od ciastoliny, którą można wyciskać przez specjalne maszynki czy kształtować przy pomocy foremek, przez masę solną (sól, mąka w równych proporcjach połączone z wodą), glinę, plastelinę i modelinę. Początkowo dziecko zgniata masę lub plastelinę w rękach, a następnie formuje różne wielkości jajek i układa od największego do najmniejszego. Warto przeliczyć ile udało się ulepić jajek ?

3. Przesypywanie i przelewanie

Umiejętność przelewania z dzbanuszka, ale też z szklanki, butelki, słoika, korzystanie z lejka i transfer wody z jednego pojemnika do drugiego za pomocą, małego kupeczka, kroplomierza czy strzykawki. Także przesypywanie mąki, soli, kaszy, grochu czy fasoli za pomocą różnych kuchennych naczyń jest mile widziane przez dzieci, które w ten sposób ćwiczą koordynację ruchów.

4. „Zając ” – zabawa paluszkowa

https://www.youtube.com/watch?v=To2Jfos-mRQ

5. „Zajączki" – zabawa paluszkowa
Pięć zajączków małych kica na polanie,
gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? 

Pięć zajączków małych kica na polanie,
gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie,
gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie,
gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie,
kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
 
Kocha je ogromnie mama zajęczyca (zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.)

II. Usprawnianie percepcji słuchowej

  1. Różnicowanie dźwięków:

Dziecko zamyka oczy lub odwraca się, a druga osoba uderza w jakiś przedmiot (np. garnek, pokrywka, patelnia) lub wystukuje krótki rytm – należy zgadnąć, co jest źródłem dźwięku;

  1. Odtwarzanie rytmu.

Klaszczemy lub stukamy; dziecko różnicuje siłę uderzeń, a następnie je zapisuje (mocne uderzenie można np. zapisać jako „a” , a słabsze jako „o” lub w innej formie +, —

 

np.: głośny, cichy, cichy – głośny, cichy, cichy, (…),
cichy, głośny, głośny – cichy, głośny, głośny, (…),
cichy, cichy, głośny, głośny – cichy, cichy, głośny, głośny,

3. Zabawa w odnajdywanie ukrytego grającego przedmiotu;

III.  Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu

  1. Zgadnij, co rysuję?

Rysujemy na plecach dziecka figury geometryczne, litery, kształty.

Dziecko ma za zadanie odgadnąć co zostało narysowane..

2. Zabawy wprowadzające sekwencje, np.

–    głuchy telefon (dziecko ma dokładnie powtórzyć zdanie, które usłyszało)

–    powtórz numer telefonu (zaczynamy od 3,4 cyfr – dziecko ma je powtórzyć)

–    jedziemy na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „ jedziemy na wycieczkę i zabieramy…”.

Wymyślamy  i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę

powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.

IV. Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała:

narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka.

  1. Wskazywanie lewej i prawej strony ciała: – zabawy ruchowe związane z pokazywaniem lewej ręki, prawej ręki, lewej nogi, prawej nogi – dotykanie naprzemienne: lewy łokieć, prawe kolano, prawy łokieć lewe kolano, prawa dłoń, lewa stopa, lewa dłoń prawa stopa, chwytanie prawą ręką lewego ucha i odwrotnie.

  2. Zabawa – chodzenie wg instrukcji słownej : idź 4 kroki do przodu, 2 w prawo, itp.

3. Skoki piłki – naśladowanie rytmicznych podskoków w miejscu; do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo.

 

Pedagog Katarzyna A./ Beata K.

Tydzień 30.03.2020 – 03.04.2020

 I. Ćwiczenia rozwijające motorykę małą.

1.Nawlekanie na sznurek (lub włóczkę) rurek z makaronu lub koralików.

2. Układanie małych elementów na wzorze. Wzór najlepiej namalować czarnym markerem. Małe elementy do układania nie mogą być okrągłe aby się nie staczały. Można wykorzystać kamyczki, suchą fasolę czy np. łupinki po orzeszkach pistacjowych.

3. Haftowanie – na tekturce( z kaszy, pudełka po butach) rysujemy dowolny kształt

np. kieszonkę, domek, auto. Następnie dziurkaczem robimy otwory ( po narysowanej linii)

w niewielkich odstępach. Prosimy aby dziecko przeplatało dziurki wzoru przy użyciu sznureczka ( lub kolorowej włóczki). Czynność ta pomaga rozwijać precyzje ruchów palców ręki, uczy cierpliwości i skupienia uwagi na zadaniu.

4. Zabawa paluszkowa rozwijająca sprawność dłoni.

Kotek
Umył kotek łapki (pocieramy dłonią o dłoń)
Umył kotek nosek (głaszczemy nos)
Więc mu na śniadanie
Miskę mleka niosę
 (ręce składamy w łódeczkę)
Myję Julcia rączki(pocieramy dłońmi)
Buzia – aż się świeci (głaszczemy policzki)
Czysty chce być kotek
Cóż dopiero dzieci
 (rozkładamy ręce)

II. Usprawnianie percepcji słuchowej

  1. Zabawa w grajka – wymaga dokładnego wysłuchania przez dziecko dźwięków, ich zapamiętania i ponownego odtworzenia. Można użyć do tego dowolnych instrumentów, w tym ręcznie wykonanych (np. z pudełek lub plastikowych butelek wypełnionych ziarnami, nasionami). Ćwiczenia na pamięć słuchową pomagają dzieciom utrzymywać uwagę i rozwijają poczucie rytmu.

  2. Odtwarzanie rytmów granych na bębenku lub innym instrumencie

np.:
głośny, cichy, cichy – głośny, cichy, cichy, (…),
cichy, głośny, głośny – cichy, głośny, głośny, (…),
cichy, cichy, głośny, głośny – cichy, cichy, głośny, głośny,

III.  Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu

  1. Zgadnij, co się zmieniło ? – w tej zabawie dziecku pokazywane są przedmioty, zabawki lub obrazki ułożone w konkretny sposób – zadaniem dziecka jest uważne przyjrzenie się ich układowi, następnie dziecko zamyka oczy, a rodzic dokonuje jakiejś zmiany – dziecko ma zgadnąć, co zostało zmienione;

  2. "Detektyw" – ćwiczenie, w którym musimy przygotować obrazek lub zdjęcie rodzinne

i kilka pytań do niego (np. do zdjęcia zrobionego lub obrazka)co jest na obrazku.

Dziecko przygląda się zdjęciu przez minutę i stara się zapamiętać jak najwięcej szczegółów, następnie odwracamy obrazek i zadajemy pytania.

IV. Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała:

narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka.

  1. Wskazywanie lewej i prawej strony ciała: – zabawy ruchowe związane z pokazywaniem lewej ręki, prawej ręki, lewej nogi, prawej nogi – dotykanie naprzemienne: lewy łokieć, prawe kolano, prawy łokieć lewe kolano, prawa dłoń, lewa stopa, lewa dłoń prawa stopa, chwytanie prawą ręką lewego ucha i odwrotnie.

  2. Zabawa – chodzenie wg instrukcji słownej : idź 4 kroki do przodu, 2 w prawo, itp.

3. Skoki piłki – naśladowanie rytmicznych podskoków w miejscu; do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo.

Pedagog Katarzyna A./ Beata K. 

 

Tydzień 23.03.20 – 27.03.20

T ERAPIA PEDAGOGICZNA/REWALIDACJA

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom przesyłamy materiały

do pracy z dziećmi objętymi pracą terapeutyczną w naszym przedszkolu.

Do pracy z dziećmi proszę wykorzystać również zabawy proponowane przez psychologa i logopedę.

I. Usprawnianie percepcji słuchowej

  1. Z której strony dochodzi dźwięk? – zabawa z instrumentami. Prowadząca zapoznaje ucznia z nazwami instrumentów i ich dźwiękami. Następnie nauczyciel staje za uczniem i gra na wybranym instrumencie – zadaniem ucznia jest odgadnięcie na jakim instrumencie gra nauczyciel. Dla utrudnienia nauczyciel może stanąć z prawej bądź z lewej strony ucznia i uczeń dodatkowo wskazuje z której strony dochodzi dźwięk. Następuje zamiana ról i zadaniem nauczyciela będzie odgadnąć z której strony dochodzi dźwięk instrumentu granego przez ucznia.

  2. Gra edukacyjna „Pamięć dźwiękowa”. Zadaniem ucznia jest zapamiętanie dźwięków i zdobycie jak największej ilości par klocków, które wydają taki sam dźwięk.

  3. Zakończenie zajęć – Szukanie tykającego jajka – uczeń ma za zadanie znaleźć nastawiony tykający minutnik do jajek – czas mija w momencie kiedy minutnik zaczyna dzwonić. Relaksacja – wsłuchiwanie się w ciszę. Uczeń przyjmuje wygodną dla siebie pozycję, zamyka oczy i wsłuchuje się w otaczające go dźwięki.

II. Usprawnianie funkcji językowych w oparciu o tematykę zimową.

Ćwiczenia manualno – kinestetyczne:

a) rozpoznawanie drobnych przedmiotów podanych do ręki bez kontroli wzroku:

  • klucz,

  • ołówek,

  • gumka,

  • widelec,

  • łyżeczka,

  • nożyczki;

Ćwiczenia kształtujące myślenie przyczynowo-skutkowe.

  • układanie historyjki obrazkowej (praca zespołowa).

Ćwiczenia rozwijając motorykę małą i dużą

  • lepienie kul śniegowych i wrzucanie do obręczy.

III. Stymulowanie funkcji poznawczych. Zabawa w sklep.

Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu z jednoczesnym ćwiczeniem ruchów dłoni:

  • leniwa ósemka

  • rysowanie oburącz kółek na dużym formacie.

Zabawa paluszkowa rozwijająca sprawność palców:

  • Cztery samochody”

Cztery samochody na półeczkach stały.

Każdy, choć podobny, inne koła miały.

Pierwszy duże i brązowe, jak misiowe łapki.

Drugi małe i zielone, jak łapki u żabki.

Trzeci całe żółte, jak cieplutkie słońce.

Czwarty niebieściutkie, jak chabry na łące.

Cztery samochody na półeczkach stały.

A po chwili do zabawy razem odjechały.

Utrwalanie orientacji w stronności ciała:

  • narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka.

  • wskazywanie prawej i lewej ręki oraz innych części ciała po lewej i prawej stronie wg poleceń nauczycielki.

 

Pedagog Katarzyna A./ Beata K.