Tydzień 18.05 – 22.05. 2020 r.

I. Ćwiczenia rozwijające motorykę małą.

1. Malowanie palcem maczanym w farbie, a potem malowanie pędzlem, kredką różnych dużych (a potem coraz mniejszych) form kolistych i spiralnych, najpierw na dużym formacie papieru, a potem na coraz mniejszym. Np. malowanie kół, baloników, jabłuszek, piłeczek, kłębuszków, ślimaczków itp. Przy tym należy zwrócić uwagę na to, aby okrężny ruch ręki miał kierunek przeciwstawny ruchowi wskazówek zegara – aby był w ten sposób zgodny z kierunkiem pisania wielu liter, np. e, d itp.

 

2. Wydzieranki i wycinanki zrobione z kolorowych papierków można naklejać na białe tło. Tematy wydzieranek i wycinanek mogą być dowolne np.; warzywa, owoce, kwiaty.

Układanki, gdzie dziecko musi ułożyć z drobnych elementów, np. z kolorowych kołeczków, czy figur geometrycznych pewną całość. Mozaiki, pozwalające utworzyć np. tematyczny obrazek wg wzoru.

3. Ćwiczenia sprawnych ruchów palców i rozluźniające napięcie mięśniowe. Naśladowanie gry na pianinie, pisanie na klawiaturze, odtwarzanie rytmu deszczu, strząsanie wody z palców, wytrzepywanie piasku z rękawa itp.

4. Układanie figur z patyczków. Ćwiczenie polega na układaniu z patyczków modeli figur (kwadraty, prostokąty, romby, trójkąty oraz różne kombinacje tych figur) lub liter: A, T, K, F, E, H, I, L, M, N, Y itd.

II.  Usprawnianie percepcji słuchowej

  1. Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie barwy dźwięku. Dorosły uderza drewnianą pałeczką (ołówkiem) w różne przedmioty (np. metalowy kubek, szklankę, pęk kluczy, drewniany klocek itp.), prosząc uprzednio dziecko, aby obserwowało je i wsłuchiwało się w dźwięki jakie wydają. Następnie dziecko ma odgadnąć z zamkniętymi oczami, o które przedmioty prowadzący ponownie uderza. Ćwiczenie można urozmaicić przyporządkowując przedmiotom przygotowane uprzednio wycięte figury geometryczne. Prowadzący, uderzając np. o szklankę, pokazuje jednocześnie figurę kwadratu, uderzając o metalowy kubek, pokazuje prostokąt itd. Następnie poleca dziecku, aby odwróciło się i unosiło w górę tą figurę geometryczną, która "pasuje" do słyszanego w danej chwili dźwięku. Zaletą ćwiczenia jest jego wielofunkcyjność, ponieważ ćwiczy u dziecka jednocześnie percepcję słuchową i wzrokową oraz koordynację słuchowo-ruchową i wzrokowo-ruchową.

  2. Ćwiczenie pamięci słuchowej
    Rodzic prezentuje dziecku ciąg cyfr, wyrazów (np. owoców), zadaniem dziecka jest zapamiętać te elementy i odtworzyć w kolejności podanej przez rodzica (na początek trzy, cztery elementy, stopniowo coraz więcej).

  3. Rozpoznawanie wysokości dźwięku, np. zabawa w samoloty – gdy przedszkolak słyszy dźwięk niski, samolot leci nisko, gdy słyszy dźwięk wysoki, samolot wzbija się w niebo.

  4. Rozpoznawanie tempa muzyki – jeśli dziecko słyszy szybką muzykę, biegnie, jeśli słyszy wolny utwór – spaceruje. 

III.  Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu

  1. Opisz mój strój

Usiądź z mamą, tatą, babcią lub ciocią – plecami do siebie. Teraz kolejno, raz jedna osoba, raz druga, opiszcie jak najdokładniej, jak jest ubrana osoba za waszymi plecami. Teraz odwróćcie się i sprawdźcie, jak wam poszło.

2. Dorosły rozkłada przed dzieckiem, w jednej linii, kilka przedmiotów. Pozwala mu chwilkę na dokładne przyjrzenie się kolejności ich ułożenia. Teraz zasłoń dziecku oczy, a następnie zabierz jakiś przedmiot. Zadaniem dziecka będzie odgadnąć, który przedmiot został zabrany. Można również zmienić kolejność przedmiotów.( zaczynamy od 3-4 stopniowo zwiększając ich ilość )


 

IV. Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała:

 

narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka.

 

  1. Skoki piłki – naśladowanie rytmicznych podskoków w miejscu; do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo.

 

  1. Rodzic rysuje duży kwadrat, a dziecko zaznacza na kwadracie: lewy górny róg, prawy dolny róg kwadratu, itp. W innym wariancie tego ćwiczenia rogi w kwadracie są pomalowane na różne kolory, a dziecko określa, np. położenie „zielonego rogu”, „czerwonego rogu”, itp.

 

  1. Dyktando graficzne – polega na prowadzeniu linii na papierze kratkowanym. Polecenie rodzica: poprowadź linię: 3 kratki w dół, 4 kratki w prawo, 1 kratkę w górę, itp. Dziecko rysuje zgodnie z poleceniem, efektem pracy będzie ciekawy rysunek.

     

  2. Dyktando rysunkowe. Dziecko otrzymuje kartkę z konturem domku na dole kartki oraz ołówek. Według instrukcji rysuje, co i gdzie należy narysować na kartce. 
    Instrukcja:
    1. podpisz się w lewym górnym rogu kartki
    2. na dole kartki jest domek, dorysuj okno i drzwi
    3. po prawej stronie domu narysuj drzewo
    4. po lewej stronie domu narysuj płotek
    5. nad domkiem narysuj słońce
    6. pokoloruj rysunek dla wiosny
    Dziecko po wykonaniu zadania koloruje obrazek.

 

  1. Zabawa – chodzenie wg instrukcji słownej : idź 4 kroki do przodu, 2 w prawo, itp.

 

Pedagog Katarzyna A./ Beata K.