Tydzień 11.05.- 15.05

I. Motoryka mała

1. Segregowanie

To ćwiczenie doskonale rozwija także umiejętności matematyczne, bo pozwala wyodrębniać poszczególne zbiory, ale też dostrzegać ich części wspólne, klasyfikować i dokonywać analizy wzrokowej. Do takiej zabawy przydają się kolorowe pompony, drewniane ozdoby, piórka, ale też fasolki, guziki, czy inne drobiazgi znajdujące się w domu.

Przygotowując taki zestaw do pracy dla dziecka, warto w nim umieścić odpowiednie narzędzie do przenoszenia rzeczy: szczypce (metalowe do cukru, drewniane do ogórków), zaparzacz do herbaty czy klamerkę do bielizny – wymagają one użycia dokładnie tych mięśni, które potem umożliwiają trzymanie ołówka. Dziecko z użyciem narzędzi przenosi przedmioty z miseczki do miseczki (zawsze od strony lewej do prawej – taki jest kierunek pisania) lub rozkłada do przegródek (tu przydaje się paleta do farb lub pudełko na śrubki ze sklepu budowlanego).


 

2. Kalkowanie


 

Wystarczy do rysunku o wyraźnych konturach(np. kwiatek, dom, autko przyłożyć kalkę, papier śniadaniowy lub pergamin do pieczenia, aby przekopiować to, co znajduje się pod spodem. Pracuje wówczas nie tylko motoryka mała, ćwiczenia te wspomagają też umiejętność skupienia się na zadaniu i powracania wzrokiem do miejsca, gdzie trzeba kontynuować rysowanie linii.


 

3. Zabawy z kolorowym ryżem

 

To idealny to sposób na pobudzanie zmysłu dotyku. 

Jak wykorzystać kolorowy ryż? 

 

"Wyklejanka" – narysuj dowolną figurę geometryczną, niech dziecko wyklei całość lub w wersji trudniejszej zarys. 

 

"Grzechotki" – przygotuj plastikową butelkę, wypełnijcie ją kolorowym ryżem i zakręć, a prosty instrument niekonwencjonalny sprawi wiele frajdy. Dla uatrakcyjnienia zabawy wykorzystajcie lejek, łyżkę lub inne pojemniki.

 

"Przesypywanki" – miska ryżu i różne naczynia to najłatwiejsze rozwiązanie, ale ile przy tym dobrej zabawy i przy okazji stymulowanie zmysłu dotyku.  

 

"Gdzie jest?" – ukryj pod ryżem przedmioty np. szyszki, patyki, kamyki.

 

Przepis na kolorowy ryż 

Ryż farbowany barwnikami do jajek

  • ciepła woda

  • ryż

  • barwniki do jajek

Barwnik zalać ciepłą wodą (można dodać ciepłą wodę, ale nie trzeba). Do zabarwionej wody wrzucić ryż i odczekać 5 minut. Następnie całość przelać przez sitko o drobnych oczkach i rozłożyć do wyschnięcia. 

Jak wykorzystać kolorowy ryż? 

 

II. Percepcja słuchowa

 

  1. Różnicowanie dźwięków:

  • Dziecko zamyka oczy lub odwraca się, a druga osoba uderza w jakiś przedmiot (np. garnek, pokrywka, patelnia) lub wystukuje krótki rytm – należy zgadnąć, co jest źródłem dźwięku;

     

  1. Odtwarzanie rytmu.

  • Klaszczemy lub stukamy; dziecko różnicuje siłę uderzeń, a następnie je zapisuje (mocne uderzenie można np. zapisać jako „a” , a słabsze jako „o” lub w innej formie +, —

 

np.: głośny, cichy, cichy – głośny, cichy, cichy, (…),
cichy, głośny, głośny – cichy, głośny, głośny, (…),
cichy, cichy, głośny, głośny – cichy, cichy, głośny, głośny,

 

3. Zabawa w odnajdywanie ukrytego grającego przedmiotu;

 

 

III. Praca mózgu

 

Zgadnij, co rysuję?

 

Rysujemy na plecach dziecka figury geometryczne, litery, kształty.

Dziecko ma za zadanie odgadnąć co zostało narysowane..

 

Zabawy wprowadzające sekwencje, np.

  • głuchy telefon (dziecko ma dokładnie powtórzyć zdanie, które usłyszało)

  • powtórz numer telefonu (zaczynamy od 3,4 cyfr – dziecko ma je powtórzyć)

  • jedziemy na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „ jedziemy na wycieczkę i zabieramy…”, wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.

 

Pedagog Katarzyna A./ Beata K.